Igår anlände den stora ovärderliga guldskatten till bergsrummen på skeppsholmen i Stockholm dit den fraktats med specialtransport från Peru. De 284 föremålen som nästan alla är delar av indianernas heliga guld, silver eller brons skatt går att beskåda från och med nästa helg. Upp packades bland annat en tung begravningsmask – havsguden Naylab i guld med tårar av smaragder samt två armliknande guldhandskar med silvernaglar som låg längs sidorna om den döde i en grav.
Även om intresset för guld var stort i hela världen så var det hos indianerna som metallen dyrkades, de såg guldet som gudarnas svett och en magisk gåva. Tyvärr så hade Inka indianerna inte stämplar eller liknande som oss, alla föremål är osignerade och svåra att tidsbedöma
Utställningen går vid namnet Inkas guld, trots att även föremål från indiankulturer Moche, Vicus och Chimu visas. Den kommer fylla två tunnlar under Skeppsholmen men även ett tredje bergrum där besökaren får en separat introduktion genom film och kartor.
Där kan man uppleva en solförmörkelse som markerar guldskattens betydelse i inka religionen men även undergången för inka civilisationen då spanjorerna startade erövringståget till Sydamerika på 1500-talet.
När idén med stora spektakulära bergrumsutställningar prövades för första gången i fjol, kom 330000 besökare till bergrummen på ett halvår. En svårslagen siffra.
Det är 50 år sedan föremål från Inka visades i Stockholm senast.
Inkas guld är öppen dagligen kl 10–20, från 10 september till 12 februari. För att slippa köa, kan man förköpa biljett (170 kr) på www.ticnet.se
De spektakulära bergrumsutställningarna är ett femårigt försök att i samarbete med Statens fastighetsverk skapa mycket breda utställningar med bred publikmässig och kommersiell framgång på Skeppsholmen. Temat 2012 är ännu inte känt, men 2013 väntas en internationell vandringsutställning om faraonernas skatter.
Vanliga besökare kan boka plats till fördjupande föredrag på onsdagar och söndagar, men liksom i fjol ges allmänheten inga visningar annat än som gruppbokningar vilket är en kommersiell eftergift som premierar företagsevent.
Ni kan läsa mer på DN eller SvD
Saved like a favourite, I genuinely like your web site!